Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 21 Ιουνίου 2019
Τουρισμός - Σύγχρονη Ζωή Δομημένο Περιβάλλον Πεζόδρομοι - Ποδηλατόδρομοι Λάρισα

Πεζόδρομος επί της οδού Κούμα (ύψος Μεγ. Αλεξάνδρου)
(Φωτογραφία: Παπακωνσταντίνου Α. - Κάσσου Α.)
Πεζόδρομος επί της οδού Κούμα (ύψος 28ης Οκτωβρίου)
(Φωτογραφία: Παπακωνσταντίνου Α. - Κάσσου Α.)
Πεζόδρομος επί της οδού Βενιζέλου
(Φωτογραφία: Παπακωνσταντίνου Α. - Κάσσου Α.)
Πεζόδρομος επί της οδού Φιλλελήνων (Φρούριο)
(Φωτογραφία: Παπακωνσταντίνου Α. - Κάσσου Α.)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Πλατείες
Πεζόδρομοι - Ποδηλατόδρομοι
Πάρκα - Χώροι αναψυχής
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Λάρισα
Πεζόδρομοι - Ποδηλατόδρομοι: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

18/11/2008
Δίκτυο πεζοδρόμων

Διαχειριστής

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Η πόλη της Λάρισας είναι γνωστή πλέον στην Ελλάδα ως η πόλη των πεζοδρόμων ή τερψίκεντρος πόλη.

Η εφαρμογή του δικτύου πεζοδρόμων, άρχισε μετά από μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας το 1985 με την κατασκευή των πρώτων τμημάτων των οδών Πανός, Κούμα και Ασκληπιού και τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων στην περιοχή αυτή. Μετά την παράδοση των πρώτων μελετών, που ανατέθηκαν, προχώρησε η ολοκλήρωση της Α’ φάσης το 1992. Το 1996 πεζοδρομήθηκε με τα έργα της Β’ φάσης όλη η περιοχή του Λόφου του Φρουρίου.

Οι πεζόδρομοι του κέντρου συνιστούν ένα από τα εκτενέστερα Ευρωπαϊκά δίκτυα πεζοδρόμων και πλατειών -συμμετέχουν τρεις πλατείες- με συνοχή και συνέχεια, βελτιώνοντας αναμφίβολα τις συνθήκες μετακίνησης και γενικότερα διαβίωσης στο κέντρο της πόλης.

Ο «λόφος του Φρουρίου» είναι μία χαρακτηριστική τοποθεσία της πόλης, όπου μέσα από το δίκτυο των πεζοδρόμων και των ανοικτών δημόσιων χώρων αναδεικνύονται τα κτίρια που ανήκουν στο παρελθόν της πόλης, όπως το μπεζεστένι, παλαιά εμπορικά, σιδηρουργεία - τενεκετζίδικα κ.α., που αποτελούν ιστορικά μνημεία.

Με το έργο της διαμόρφωσης των πεζοδρόμων Παπαναστασίου, Βενιζέλου και Ηφαίστου ολοκληρώθηκε το 2006 το σύνολο του δικτύου του ιστορικού κέντρου, που αποτελεί τη σημαντικότερη παρέμβαση στην κατεύθυνση της ανάδειξης του περιβάλλοντος χώρου του Α’ Αρχαίου Θεάτρου. Μεγάλο τμήμα της οδού Βενιζέλου ανασκάφηκε και αποτελεί ήδη τμήμα της σκηνής του Θεάτρου. Το υπόλοιπο τμήμα της οδού ανακατασκευάσθηκε με μεγάλα πεζοδρόμια και ανάλογη διαμόρφωση.

Ο σχεδιασμός όλων των πεζοδρόμων συνοδεύεται από μελέτη τοπίου του περιβάλλοντος φυσικού χώρου καθώς και ιδιαίτερη αρχιτεκτονική μελέτη του αστικού διακόσμου. Έμφαση δόθηκε στην ανθρώπινη κλίμακα, έτσι ώστε οι πολίτες να νοιώθουν όλα τα νέα στοιχεία των διαμορφώσεων οικεία και λειτουργικά.

Το στοιχείο του νερού χρησιμοποιήθηκε με απλής μορφής ή γλυπτά σιντριβάνια σε πολλά σημεία των πεζοδρόμων. Μικρά γλυπτά έργα τέχνης εντάχθηκαν σε διαδρομές δίπλα από τους περιπατητές οι οποίοι μπορούν να τα αγγίξουν, να τα θεωρήσουν «δικά τους», ως μέρος της καθημερινότητάς τους. Πολλά καθιστικά διαφόρων μορφών προσφέρουν ξεκούραση στους περαστικούς.

Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στα πρόσφατα έργα των διαμορφώσεων των πεζοδρόμων Βενιζέλου, Παπαναστασίου, Ηφαίστου με σχέδια επιστρώσεων που παραπέμπουν σε κατόψεις αρχαίων κατοικιών της πόλης.

Οι πεζόδρομοι της Λάρισας διακρίνονται για την έντονη παρουσία του πρασίνου με πολλά δέντρα και παρτέρια, με κατάλληλα φυτικά είδη για την περιοχή, τονίζουν τους άξονες ή τον ειδικό εξοπλισμό και δημιουργούν ένα φυσικό καλαίσθητο περιβάλλον.

Σήμερα πλέον έχει ολοκληρωθεί η πεζοδρόμηση μιας περιοχής έκτασης 460 στρ. περίπου, που περιλαμβάνει 40 οικοδομικά τετράγωνα, συνδέει και ενοποιεί το Λόφο του Φρουρίου, την Κεντρική πλατεία, την πλατεία Ταχυδρομείου, την Τρίγωνη πλατεία, την πλατεία Νέας Αγοράς και τον Πηνειό ποταμό. Το μήκος του δικτύου είναι 9 χλμ. Η περιοχή διασχίζεται μόνο από τρεις οδικές αρτηρίες χωρίς ιδιαίτερες επιπτώσεις στην κυκλοφορία των οχημάτων.

Η ευρεία πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης άλλαξε κατά πολύ τον απρόσωπο χαρακτήρα της κεντρικής περιοχής και επηρέασε αναμφισβήτητα όλες της πλευρές της κοινωνικής και εμπορικής ζωής της πόλης.

Οι αντιδράσεις των πολιτών, μετά από μία μικρή περίοδο προσαρμογής, ήταν ιδιαίτερα θετικές. Οι μόνιμοι κάτοικοι και οι καταστηματάρχες των πεζοδρόμων είναι ικανοποιημένοι λόγω της έλλειψης θορύβου και ρύπανσης και της εξασφάλισης κοινόχρηστου χώρου «αυλής» στις πολυκατοικίες τους, αλλά και λόγω της κατακόρυφης αύξησης του τζίρου τους και της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας αντίστοιχα.

Με την πεζοδρόμηση βελτιώθηκαν αναμφίβολα οι συνθήκες μετακίνησης και γενικότερα η διαβίωση στο κέντρο της πόλης. Η κυκλοφορία των αυτοκινήτων διοχετεύτηκε σε λιγότερες αρτηρίες ενώ ελαττώθηκε η μόλυνση της ατμόσφαιρας του κέντρου της πόλης με τη μείωση των αέριων ρύπων των οχημάτων και την αύξηση του ποσοστού πράσινων χώρων. Σταδιακά, άλλαξε η συμπεριφορά των οδηγών, οι οποίοι επέλεξαν εναλλακτικές διαδρομές. Πολλοί δημότες επέλεξαν να μετακινούνται πεζοί για μικρές αποστάσεις.

Παράλληλα, έχουν ιδρυθεί πολλά νέα καταστήματα αναψυχής και εστιάσεως, που αλλοιώνουν την επιδιωκόμενη εικόνα και μίξη χρήσεων στην κεντρική περιοχή. Υπάρχει δε η τάση υπερεκμετάλλευσης της παρεχόμενης επιφάνειας των πεζοδρόμων για την τοποθέτηση τραπεζιών και κατασκευής αυθαίρετων στεγασμάτων κάθε είδους. Η ύπαρξη 150 περίπου καταστημάτων αναψυχής σε τόσο περιορισμένη έκταση είναι η μόνη παρενέργεια από την εφαρμογή της πεζοδρόμησης που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί.