Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 21 Απριλίου 2019
Οικονομία Οικονομική Ζωή Αβερώφειος Γεωργική Σχολή Λάρισα

Μαθητές της Σχολής στη Αγριά (εκδρομή 1935)
(Φωτογραφία: Αρχείο Χρ. Βραχνάρη)
Άρθρο μαθητή στην εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας για την εκδρομή της Σχολής στην Κρήτη (1934)
(Φωτογραφία: Αρχείο Αβερώφειου Γεωργικής Σχολής Λάρισας)
Αποκριές 1931: Μαθητές της Σχολής καρναβάλια αναπαριστούν το γύφτικο γάμο
(Φωτογραφία: Αρχείο Α. Μήτσιου)
Εκδρομή στη Γεωργική Σχολή (22 Απριλίου 1950)
(Φωτογραφία: Αρχείο Α. Παπακωνσταντίνου)
Η πρώτη έκδοση του έργου «Ο συνταγματάρχης Λιάπκιν» του Μ. Καραγάτση(1933). Στη χειρόγραφη σημείωση ο συγγραφέας γράφει: «Στο Φιλοποίμενα και στην Ροδόπη και να με συγχωρούν αν τους κακομεταχειρίζουμε λιγάκι σ’ αφτές τις σελίδες. Δημητράκης».
(Φωτογραφία: Αρχείο Γ. Τζουλιάδη)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Αβερώφειος Γεωργική Σχολή
Το Παζάρι της Λάρισας
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Λάρισα
Αβερώφειος Γεωργική Σχολή: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

19/11/2008
Η Σχολή και η κοινωνία της Λάρισας

Ιουλία Κανδήλα

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Η Αβερώφειος Σχολή της Λάρισας αποτέλεσε, ιδιαίτερα κατά την προπολεμική περίοδο, ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής της πόλης. Αν και βρισκόταν αρκετά μακριά από το κέντρο της πόλης, με την πλειοψηφία των μαθητών της να είναι οικότροφοι και τους καθηγητές και το υπόλοιπο διοικητικό και εργατικό προσωπικό να ζει επίσης στη Σχολή, για την κοινωνία της Λάρισας και των περιχώρων της κάθε δραστηριότητα της Σχολής προκαλούσε ενδιαφέρον.

Μάρτυρας όλων αυτών είναι ο τοπικός τύπος της Λάρισας. Τα δημοσιεύματα των τοπικών εφημερίδων πολλά και ποικίλα. Οι εφημερίδες της εποχής παρακολουθούν, καταγράφουν και σχολιάζουν καθετί που αφορά στη Σχολή από την αρχή ακόμα της ίδρυσής της. Με τον ίδιο τρόπο οι εφημερίδες παρακολουθούν την πορεία και τις δραστηριότητες της σχολής και τα επόμενα χρόνια. Εκτός από την τυπική ειδησεογραφία της λειτουργίας της Σχολής (εγγραφές μαθητών, έναρξη μαθημάτων, αποτελέσματα εξετάσεων, εκδρομές και επισκέψεις μαθητών σε διάφορους χώρους, διορισμοί διευθυντών και καθηγητών, αναγγελία κυκλοφορίας συγγραμμάτων καθηγητών, κ.α.) οι εφημερίδες φιλοξενούν άρθρα των καθηγητών της για διάφορα ζητήματα που απασχολούν τους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους και τις προτεινόμενες λύσεις καθώς και άρθρα των μαθητών με αντικείμενο είτε τις εντυπώσεις τους από αγροτικές περιοχές που επισκέφθηκαν κατά τη διάρκεια των εκδρομών τους είτε γενικότερα γεωργικά ζητήματα καθώς και θέματα σχετικά με την επαγγελματική αποκατάσταση και εξέλιξή τους.

Λιγότερες είναι οι πληροφορίες για το κατά πόσο οι γεωργοί της περιοχής παρακολουθούσαν και κυρίως εφάρμοζαν όποια καινούρια μέθοδο υιοθετούσε η Σχολή στο χώρο της γεωργίας και της κτηνοτροφίας.

Παρόλα αυτά το ποσοστό των μαθητών που φοίτησαν στη Σχολή και προερχόταν από το νομό Λάρισας και την ίδια την πόλη, συγκριτικά με τις άλλες περιοχές δεν ήταν μεγάλο. Αν και η σχολή βρισκόταν μόλις τρία χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης και στην καρδιά της κατεξοχήν γεωργικής περιφέρειας δεν προσήλκυσε το αναμενόμενο ενδιαφέρον. Η πλειοψηφία των γονέων, κυρίως των γεωργών, αρνούνταν να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν σε μια γεωργική σχολή και προτιμούσαν πανεπιστημιακές σχολές με την ελπίδα ότι θα ξέφευγαν από τη σκληρή γεωργική εργασία. Ακόμα και αυτοί που δεν έστελναν τα παιδιά τους για ανώτερες σπουδές πίστευαν ότι η ενασχόληση με τη γεωργία ή την κτηνοτροφία δεν απαιτεί θεωρητική γνώση και εξειδίκευση. Αρκούσε η καθημερινή ενασχόληση και πράξη στο χωράφι για να γίνει κάποιος καλός γεωργός ή κτηνοτρόφος.

Το ενδιαφέρον των γεωργών και κτηνοτρόφων της περιοχής για τη Σχολή θα φανεί πολύ αργότερα κατά τη μεταπολεμική περίοδο, όταν αλλάζουν εντελώς τα δεδομένα στο χώρο της γεωργίας και της κτηνοτροφίας αντίστοιχα. Την περίοδο αυτή εκατοντάδες γεωργοί και κτηνοτρόφοι παρακολούθησαν τα σχολεία βραχείας εκπαίδευσης και εκπαιδεύτηκαν σε διάφορους τομείς υιοθετώντας πια τα νέα δεδομένα.

Αν για τους δύσπιστους και βαθιά προσηλωμένους στις πατροπαράδοτες καλλιεργητικές συνήθειες γεωργούς η Σχολή και οι εργασίες της παράξενες, αντίθετα για τους «αστούς» Λαρισαίους η Σχολή και οι εκδηλώσεις της αποτελούσαν θέμα συζητήσεων. Το φυσικό της περιβάλλον, οι γιορτές που διοργάνωνε αλλά κυρίως το κύρος και η παιδεία των περισσότερων καθηγητών της αποτελούσαν πόλους έλξης για επίσκεψη, ψυχαγωγία αλλά και διεξοδικές συζητήσεις, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της διεύθυνσης του Φιλοποίμενα Τζουλιάδη.

Αλλά και η εξωσχολική ζωή των μαθητών συνδέθηκε με την πόλη. Αν και η Σχολή απείχε αρκετά από το κέντρο της Λάρισας και η έλλειψη μεταφορικών μέσων προπολεμικά καθιστούσε δύσκολη τη μετάβαση τους στην πόλη, κατέβαιναν τα Σαββατοκύριακα με τα πόδια και σύχναζαν κυρίως στη Φιλιππούπολη, όπου διέμενε και το σύνολο των εξωτερικών μαθητών. Έντονη ήταν η παρουσία της Σχολής και στις αποκριάτικες εκδηλώσεις της πόλης, καθώς η συμμετοχή της Αβερωφείου ξεχώριζε πάντα μα τις θεαματικές εμφανίσεις της.

Επίσης στο πλαίσιο της Σχολής λειτούργησε αναγνωρισμένος μορφωτικός και αθλητικός σύλλογος των μαθητών με την επωνυμία «Δήμητρα». Ο σύλλογος αυτός είχε δημιουργήσει, μεταξύ των άλλων δραστηριοτήτων του, μια ποδοσφαιρική ομάδα που συμμετείχε στο τοπικό πρωτάθλημα της περιοχής και είχε αξιόλογη θέση. Πολλοί παίκτες της ομάδας αυτής διακρίθηκαν για τις επιδόσεις τους στο ποδόσφαιρο.

Η Σχολή έγινε γνωστή σε ολόκληρη τη χώρα χάρη στη λογοτεχνική πέννα του Καραγάτση. Το πρώτο μυθιστόρημα του ο «Συνταγματάρχης Λιάπκιν» που κυκλοφόρησε το 1933 διαδραματίζεται στη Γεωργική Σχολή και στην πόλη της Λάρισας, με πρωταγωνιστές ανθρώπους της Σχολής (καθηγητές, μαθητές, υπαλλήλους) και της πόλης και ιδιαίτερα της συνοικίας της Φιλιππούπολης, με την οποία συνόρευε. Είναι γνωστό ότι ο Καραγάτσης λόγω της συγγενικής σχέσης του με τη γυναίκα του διευθυντή Τζουλιάδη φιλοξενήθηκε αρκετές φορές τα καλοκαίρια εκεί και συνδέθηκε με τους ανθρώπους της, γεγονός που αποτέλεσε αφορμή να είναι η Σχολή ο τόπος που διαδραματίζεται η ιστορία του.