Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 18 Αυγούστου 2019
Πολιτισμός Τέχνες Ζωγραφική Λάρισα

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ζωγραφική
Γλυπτική
Μουσική
Θέατρο
Λογοτεχνία
Φωτογραφία
Χορός
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Λάρισα
Ζωγραφική: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

25/11/2008
Αγιογραφία και λαϊκή ζωγραφική

Διαχειριστής

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Το στίγμα στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Λαρισαίων όσον αφορά τη ζωγραφική τέχνη, από το 18ο αι. έως τον 19ο αι., δίνουν καλλιτέχνες που εξειδικεύονται κυρίως στην αγιογραφία και τη λαϊκή ζωγραφική.

Στην περιοχή της Θεσσαλίας οι απόηχοι της Επτανησιακής Σχολής και της Σχολής του Μονάχου έφθάσαν αποδυναμωμένοι. Η ενσωμάτωση της Θεσσαλίας σχετικά αργά (το 1881) σε σχέση με τη υπόλοιπη Ελλάδα στάθηκε τροχοπέδη για μια έντονη ή πολύ περισσότερο, εκρηκτική καλλιτεχνική αναγέννηση και στροφή προς τα δυτικά πρότυπα (δηλαδή, την εμφάνιση ειδών όπως η προσωπογραφία, και την ένταξη σκηνών ηθογραφικού και αλληγορικού χαρακτήρα κ.α.)

Παρόλαυτα, περίπου στο α΄ μισό του 19ου αι., διακρίνουμε μια ιταλίζουσα τεχνοτροπία όπως αυτή εκφράζεται στους αγιογράφους Νικόλαο Αργυρόπουλο, Κωνσταντίνο (δε γνωρίζουμε το επώνυμο του), Ι. Πανταστόπουλο ενώ τον πλούτο της κοσμικής λαϊκής ζωγραφικής βρίσκουμε στους Ιωάννη Ζερμπινό, Άνθια Οικονόμου, Παγώνη, Μιχάλη Παντόλφι, με αποκορύφωμα τη δράση του Θεόφιλου Χατζημιχάηλ, κάπως αργότερα, στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αι., στην περιοχή της Θεσσαλίας.

Ο Νικόλαος Αργυρόπουλος, γεννήθηκε στη Νίκαια τη δεκαετία 1865-1870. Έχει αγιογραφήσει (δεσποτικές εικόνες σε τέμπλα, προσκυνητάρια, βημόθυρα κ.α.) σε εκκλησίες της περιοχής της Νίκαιας, την Ανατολή Αγιάς, τα Αμπελάκια (είναι ο κατεξοχήν «ζωγράφος του Κισσάβου»), το Μεγαλόβρυσο και την Έλαφο. Έργα του σώζονται μέχρι σήμερα. Στόλισε επίσης εκκλησίες σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας καθώς και το ναό της ελληνικής παροικίας στη Μασσαλία. Ζωγράφισε και κάποια κοσμικά θέματα στο αρχοντικό Φαβρ στο Μεταξοχώρι Αγιάς.

Κατά το β΄ μισό του 19ου αι. στη Β. Θεσσαλία και κυρίως στην παρολύμπια περιοχή έδρασε ο λαϊκός αγιογράφος Κωνσταντίνος από την Καρυά Ολύμπου, ο οποίος φιλοτέχνησε φορητές εικόνες μεγάλων διαστάσεων.

Οι Ιωάννης Ζερμπινός και Άνθια Οικονόμου κάνουν την εμφάνισή τους στη Λάρισα και την ευρύτερη περιοχή, μόλις στα τέλη του 18ου αι.
Έναν αιώνα μετά, στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αι., οι λαϊκοί τεχνίτες και ζωγράφοι διακοσμώντας οροφές οικιών, μιμούνται τον ευρωπαϊκό κλασικισμό, διατηρώντας όμως πάντα το λαϊκό και απλοϊκό ύφος τους.

Τέλος, ο Μιχάλης Παντόλφη ή Παντόλφι (1886-1968), γνωστό όνομα εκείνης της εποχής, ιταλικής καταγωγής, ήρθε στη Λάρισα μετά τη Μικρασιατική καταστροφή και διακόσμησε τα ψαράδικα της πόλης με θέματα θαλασσινά και ποιμενικά. Στο Δήμο Λάρισας έγινε δωρεά 6 αποτοιχισμένων τοιχογραφιών του με πρωτοβουλία της Λαογραφικής Εταιρείας Λάρισας.