Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 26 Ιουνίου 2019
Πολιτισμός Ιστορία Προσωπικότητες Λάρισα

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Προϊστορία
Αρχαϊκή Εποχή - Ρωμαϊκοί Χρόνοι
Βυζαντινή Λάρισα
Οθωμανική Κατάκτηση
Απελευθέρωση - 20ος αιώνας
Προσωπικότητες
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Λάρισα
Προσωπικότητες: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δήμαρχοι

26/11/2008
Κωνσταντίνος Κούμας (1777, Λάρισα - 1836, Τεργέστη)

Διαχειριστής

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Η μεγαλύτερη πνευματική φυσιογνωμία της Λάρισας αυτή την εποχή, στο πέρασμα από τον 18ο στον 19ο αιώνα, είναι ο Κωνσταντίνος Κούμας (1777, Λάρισα - 1836, Τεργέστη).

Στις αρχές του 1797 αναλαμβάνει να διδάξει στη σχολή της Λάρισας. Αλλά όχι για πολύ. Γρήγορα εγκαταλείπει τη Λάρισα για το σχολείο της Τσαριτσάνης όπου διδάσκει ελληνικά και επιστημονικά μαθήματα στην απλοελληνική και εισάγει ως νέο μάθημα την άλγεβρα.

Στα 1799 έρχεται στα Αμπελάκια, όπου με τον Ασάνη μεταφράζουν το έργο του Abbe de la Caille «Περί κωνικών τομών». Το έργο θα τυπωθεί στη Βιέννη το 1803. Ο Κωνσταντίνος Κούμας από τους πλέον συνεπείς διαφωτιστές θα ακολουθήσει τη μοίρα των ανθρώπων που αναζητούν ως πατρίδα το πνεύμα και την προσφορά. Οι σταθμοί της πορείας του είναι το 1803 η Βιέννη (με τον Άνθιμο Γαζή), το 1809 η Σμύρνη (με τον Κωνσταντίνο Οικονόμου), το 1813 η Πόλη, το 1815 πάλι η Σμύρνη, το 1817 η Βιέννη, το 1818 τα Πανεπιστήμια της Γερμανίας και μετά δύο χρόνια η Σμύρνη.

Με την κήρυξη της ελληνικής επανάστασης διαφεύγει στην Τεργέστη και από κει στη Βιέννη. Θα συλληφθεί από τους αυστριακούς με την κατηγορία της συμμετοχής σε συνωμοσία, γρήγορα, όμως, θα αφεθεί ελεύθερος με περιοριστικούς όρους. Στη Βιέννη θα συγγράψει το πιο σημαντικό του έργο, τη δωδεκάτομη «Ιστορία των ανθρωπίνων πράξεων από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι το 1831». Θα πεθάνει στην Τεργέστη από χολέρα σε ηλικία πενήντα εννέα ετών.

Ο Κούμας είναι αντίπαλος της αρχαΐζουσας, την οποία θεωρεί ως μέγα εμπόδιο για την πρόοδο του γένους και «ο πιστότερος και συνεπέστερος οπαδός του Κοραή''. Στις γλωσσικές θέσεις του είναι φανερή η επίδραση του της θεωρίας του Κοραή για τον καθαρμό και τη διόρθωση της γλώσσας».


Πηγή: Ψύρρας, Θ., Η Λογοτεχνία στη Λάρισα από το 19ο στον 21ο αιώνα, Σχεδίασμα, Λάρισα, 2008